Lavprisselskaber foran priskrigen over alle priskrige

Priskrigen mellem lavprisselskaberne, med Ryanair og EasyJet i spidsen, er nu så voldsom, at Ryanairs topchef har døbt den ”alle priskriges moder”, og eksperter venter, at an lang række mindre lavprisselskaber må bukke under allerede i indeværende år. Det engelske tidsskrift The Economist har således regnet ud, at Ryanair og EasyJet tilsammen skal hente 52 mio. rejsende på årsbasis for at få deres investeringer til at hænge sammen, et tal som stiger, hver gang priserne sættes ned. De to store lavprisselskaber har da også iværksat omfattende priskampagner med det slet skjulte formål at dræne passagerantallet hos de mindre selskaber i højsæsonen, så der ikke er noget at stå imod med, når de mere passagerfattige vintermåneder sætter ind.
Da USA for år tilbage liberaliserede sit luftrum skød 34 nye flyselskaber op på kort tid, men de 32 af dem forsvandt hurtigt igen på grund af bl.a. priskrige. Luftfartsanalytikere venter nu, at Europa vil opleve nogenlunde samme billede i den kommende tid.
(Berlingske Business d. 16.07.2004)

Skrevet af