Home Nyheder Kritik af EU-undersøgelse af netrejsebureauer

Kritik af EU-undersøgelse af netrejsebureauer

0
SHARE

EU har offentliggjort en undersøgelse, der udråber 226 europæiske netrejsebureauer som brugere af ufine markedsføringsmetoder, herunder 25 henvendt til danske forbrugere. De ufine metoder betyder, at mange forbrugere reelt kommer til at betale en langt højere pris for flybilletter købt på nettet, end det fremgår på hjemmesiden.

EU ønsker dog ikke at fortælle, hvilke bureauer det drejer sig om, før om fire måneder. Det er utidssvarende og dybt kritisabelt, mener forbrugervagthunden.
”Når EU går stort ud med, at der er store problemer med forbrugerbeskyttelsen i denne branche, så er det dybt urimeligt, at vi ikke må få at vide, hvem der vildleder. Både over for de selskaber, der har rettet ind, som nu også bliver ramt af mistanke, og over for de forbrugere, der skal købe flybilletter,” siger chefkonsulent Benedicte Federspiel.

EU-kommissæren for forbrugerbeskyttelse, Meglane Kuneva, mener, at de pågældende firmaer skal have en chance for at rette op på problemerne, og vil derfor først om fire måneder afsløre navnene på synderne. Og det endda kun dem, der stadig ikke har rettet ind. Det skyldes ifølge EU-Kommissionens repræsentation i København, at undersøgelsen blot er et hurtigt tjek af branchen og ikke en tilbundsgående undersøgelse, hvorfor der kan være ”gode forklaringer” fra nogle af synderne.

(Berlingske Tidende, d. 19. november, 2007)

Skrevet af