843 mio. nkr tabt på fire år

På en videokonference fra hovedkontoret i Narvik startede Hurtigrutens topchef Olav Fjell med at indrømme de yderst dårlige resultater, men henholdt sig til en betydelig vækst i passagertallet.

 

Men det hjælper imidlertid kun lidt, når omkostningerne til brændstof stryger til himmels og når den samlede gæld er over fem milliarder kroner og når den stærke krone gør cruise i Norge mindre attraktivt, samtidig med at renteomkostningerne eskalerer, aktiekursen stagnerer og forhandlingerne med staten går trægt, skriver Dagens Næringsliv.

Eneste vej ud af krisen er salg af hurtigbåde, færger, ejendomme, godsskibe, en hurtigrute og busser som Olav Fjell udbød til salg for to uger siden. Og interessenterne har meldt seg.

 

”Vi regner med at få solgt til acceptable priser, men at sælge levende virksomhed er krævende, og jeg kan ikke sige noget om hverken priser eller tidspunkter. Jeg bliver dog skuffet, hvis vi ikke har noget at berette ved næste præsentation”, siger Olav Fjell, som er blevet kritiseret for at ville sælge den del af virksomheden som leverer overskud.

Skrevet af web-redaktionen