Home Nyheder Lukkethed om Dash 8-havarierne

Lukkethed om Dash 8-havarierne

0
SHARE

Ved præsentationen af SAS-koncernens kvartalsregnskab torsdag ønskede koncernchef Mats Jansson ikke at uddybe forløbet omkring det seneste havari.
I en intern SAS-undersøgelse er oplysninger fra flyets logbog og arbejdssedler fra værkstedet blevet indsamlet og er nu også udleveret til havarikommissionen, men de oplysninger holder SAS tæt til kroppen.
”Det er et internt arbejde, som pågår. Vi ønsker at overlade konklusionerne til havarikommissionen,” siger Mats Jansson.

Flyproducenten Bombardier anklager SAS for ikke at have fulgt den officielle procedure ved udskiftning af en reservedel ved højre landingshjul. I stedet tog SAS en reservedel beregnet til næsehjulet og ændrede den, så den passede. SAS har en tyk vedligeholdelsesmanual, hvor det klart fremgår, om den procedure er korrekt eller ej.
SAS vil dog ikke udlevere papirer fra manualen, som ellers kunne dokumentere, at SAS fulgte procedurerne.
”Nej, de dokumenter udleverer vi ikke. Vi overlader til Havarikommissionen at drage konklusioner,” siger Mats Jansson.

Han er til gengæld stærkt forundret over, at Bombardier har frikendt sig selv.
”Den sag vil vi afgjort tage op med Bombardier. Jeg forventer, at man ikke går ud og udpeger en af sine egne kunder som den skyldige,” siger Mats Jansson.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 9. november, 2007)

Skrevet af