SAS har problemer med korte ruter

De store europæiske flyselskaber flyver i medvind og henter størstedelen af deres indtægter på de interkontinentale ruter.
På den anden side er der strid modvind for de selskaber, der som SAS satser på de korte europæiske ruter. SAS henter i skarp konkurrence med lavprisselskaberne 87 pct. af omsætningen på de korte ruter.
Kun lavprisselskaberne, der har gearet omkostningsstrukturen til det, har noget ud af de korte ruter. Det har hverken SAS. Alitalia eller Swiss. Spørgsmålet er ifølge Robert Spliid, der er chef for IKB Deutsche Industriebank i Luxembourg, om de overhovedet får lov til at overleve som selvstændige selskaber.
Det ser eller ud til at lysne for den trængte luftfartsbranche, der i de senere år har kæmpet med overkapacitet, stigende omkostninger og faldende passagertal. Nu synes tendensen at være ved at vende. De høje vækstrater i USA og Kina afspejler sig i passagertallet.
Den europæiske lufttrafik er kun steget med fem pct., mens den nordatlantiske er steget med 13 pct. og trafikken til Asien med 55 pct.
I Europa rammes omsætningen stadig hårdere af konkurrencen på de korte ruter, som selskaber som Ryanair og Easyjet koncentrerer sig om. De spiller ikke så stor en rolle i Skandinavien, hvor det er aktører som Maersk Air, Sterling, Norwegian, Nordic Airlink og Direktflyg, der undergraver SAS’ tidligere monopolmarked.
Det tyske ugeblad Stern har beregnet, at flere lavprisselskaber sælger deres billetter med underskud. Derfor er det blot et spørgsmål om, hvornår pengekassen er tom, og hvem der holder længst.
(Børsen)

Skrevet af