Renere togrejse med DSB

Nu vil DSB montere partikelfiltre på sine tog og det er på høje tid, siger professor Torben Sigsgaard i miljø- og arbejdsmedicin på Aarhus Universitet ifølge epn.dk til Århus Stiftstidende.

”Vi har længe koncentreret os om biltrafikken og det er vigtigt, for den er stigende, men vi er tilbøjelige til at glemme det, der har været der hele tiden og som stadig er der”, siger han.

Loven om miljøzoner i byerne gælder ikke for togene, mens den stopper de mest forurenende lastbiler og busser.

”Hovedproblemer i København og Århus er, at toget kører i en overdækket banegrav. Når der er stille luft, vil dieselforureningen hobe sig op”, siger partikelforskeren.

Nye oplysninger og miljødebatten har fået DSB til at satse på partikelfiltre eller andre løsninger til de gamle MR-tog og diesellokomotiver.

DSB vil helst skrotte de gamle tog, men det venter på IC4-togene. MR-togene udfases 2009-2011. Erstatningen er nyere tog med mindre forurening, men uden filter, men et filter kommer nu under overvejelse

DSB skifter motorer i de nyere IC3-tog, hvilket reducerer partikelforureningen med 80-90%.

Skrevet af