Europa satser 4.800 milliarder på tog

Nu er det ikke længere Londons Waterloo Station, Eurostar-toget kører til og fra, men St. Pancras, lige ved Kings Cross. Opjustering af stationen og anlæg af den nye toglinie har kostet 60 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Men det er ikke højhastighedstog, der ellers har optaget sindene i England. Ganske vist er det planlagt at bruge adskillige milliarder på nye jernbaneinvesteringer, men ikke til højhastighedstog.

Europas første højhastighedstog kom på strækningen mellem Paris og Lyon i 1981. Nu er flyene næsten udkonkurreret på strækningen. I dag har Frankrig over 1.700 kilometer jernbanelinjer til højhastighedstog.

Alene sidste år brugte landet 11 milliarder Euro på investeringer og fornylig satte franskmændene hastighedsrekord med 574,8 kilometer i timen.

De kommende år er der planlagt enorme investeringer i det intereuropæiske jernbanenet. Deutsche Bank anslår at det vil koste omkring 600 milliarder Euro eller 4.800 milliarder kr. at realisere EU-kommisionens store planer. I dag er der omkring 5.000 kilometer højhastighedsspor, men i 2020 vil det tale være oppe på 15.000 kilometer, ifølge EU-kommisionen.

Det er især komforten, tiden og det, at togrejsen er meget mindre stressende, som gør, at stadig flere bruger højhastighedstog i stedet for fly. I 2010 regner EU-kommisionen med, at omkring 25 millioner vil benytte Europas hurtige tog.

Det har vist sig, at en togtur skal være under tre og en halv time for at forretningsrejsende foretrækker toget. For turister regnes det med en time ekstra. Hidtil har det været svært at få de forskellige lande til at blive enige om samarbejde. De problemer er ved at være ryddet af vejen. Flere af de store nationale selskaber fra Tyskland, Frankrig, Belgien, Holland, Østrig og Schweiz, samt selskaberne Eurostar, Thalys og Lyria er gået sammen om at danne selskabet Railway for at tilbyde flere sømløse rejser mellem europæiske byer.

Skrevet af