Positive tal for amerikansk flytrafik

Northwest Airlines havde et overskud i 3. kvartal på USD 405mio. før skat, hvilket er 57% højere end samme periode sidste år og det bedste kvartalsresultat i 10 år.

Omsætningen faldt med 0,9% til USD 3,4 milliarder, men driftsomkostningerne faldt samtidig med 4% til 2,9 milliarder, hvilket gav et driftsresultat på USD 459 mio. – en stigning på 25,4%. Selskabet havde 17,3 millioner passagerer og en load factor på 86,4% – 1,2 procentpoint over sidste år.

Delta Air Lines fik et overskud før skat på USD 363 mio. på basis af en omsætning på USD 5,2 milliarder – den højeste kvartalsomsætning nogensinde. Til sammenligning havde selskabet i samme kvartal sidste år et underskud på USD 69 mio. efter en omsætning på USD 4,8 milliarder.


Driftsudgifterne steg med 4% til USD 4,8 milliarder, som medførte et driftsresultat på USD 453 mio. mod 168 mio. for et år siden. Selskabet havde 29 millioner passagerer og en load factor på 83,1% – en stigning på 2,9 procentpoint.
 
United Airlines nåede et overskud på USD 498 mio., hvilket er 127% højere end same kvartal sidste år. Omsætningen steg med 6,8% til USD 5,5 milliarder, mens driftsomkostninger steg med 0,6% til 4,9 milliarder, hvilket gav et driftsoverskud på USD 656 mio – en stigning i forhold til sidste år på 95,8%


Selskabet havde 17,8 mio. passagerer – en nedgang på 1,8%, men med en nedskæring i kapaciteten på 1,3% nåede load factor op på 84% – en stigning på 0,9 procentpoint.

USAirways havde i tredje kvartal 2007 et nettooverskud på USD 185 mio. mod 101 mio. I same periode sidste år. Omsætningen steg med 2,3% til 3 milliarder, mens driftsomkostningerne faldt med 4% til USD 2,8 milliarder. Det gav et driftsoverskud på USD 202 mio. mod blot 16 mio. året før.
 
Selskabet havde 15 millioner passagerer, hvilket er 3,7% flere end året før. Kapaciteten var reduceret med 2,4% og det øgede load factor med 4,3 procentpoint til 83,4%.
 
Lavprisselskabet JetBlue vendte et underskud sidste år på USD 500.000 til et overskud i år på 23 mio. Omsætningen steg med 21,9% til USD 765 mio., mens driftsomkostningerne faldt med 17% til USD 686. Driftsoverskudet steg med 91,4% til USD 79 mio.
 
Selskabet havde 5,5 mio. passagerer – en stigning på 15,8%.
Load factor steg med 1,6 procentpoint til 82%.
 
Continental Airlines havde et nettooverskud på USD 253 mio., hvilket er 73% højere end same kvartal sidste år. Omsætningen steg med 8,6% til USD 3,8 milliarder. Driftsomkostningerne steg med 6,4% til USD 3,5 milliarder, hvilket resulterede i et rekord driftsresultat på USD 280 mio. – 45,8% bedre end sidste år.

Selskabet havde i kvartalet 13,3 mio. passagerer – en stigning på 6,1% og kapacitetsstigningen var begrænset til 3,7%. Load factor ogedes med 1,6 procentpoint til 83,8%.

American Airlines havde en kvartalsfremgang fra USD 15mio. til USD 175mio. Omsætningen steg med 1,7% til USD 5,9 milliarder og driftsudgifterne med 1,2% til 5,6 milliarder, hvilket gav et driftsresultat på USD 319 mio., hvilket er en stigning på 12,3% i forhold til tredje kvartal sidste år.
 
Trafikken faldt med 0,3% og kapaciteten blev reduceret med 2,8%, hvilket gav en stigning på 2,2 procentpoint på load factor, som nåede 83,9%.


Lavprisselskabet Southwest Airlines havde et nettoresultat på USD 162mio. mod USD 48mio. i 2006. Omsætningen steg med 10.5% til USD 2.6milliarder, mens driftsomkostningerne øgedes med 12.3% til USD 2.3 milliarder, hvilket nedsatte driftsoverskudet med 3,8% til USD 251 mio.

Southwest havde 23.6 mio. passagerer – en stigning på 9.3% Kapaciteten øgede med 8.1%, hvilket førte til en load factor på 76,6% – en forbedring på 1,9 procentpoint.

Skrevet af