10 minutters drift til Malmö

Det betyder blandt andet 10 minutters drift mellem København og Malmö.

 

”Der er mange som har ventet længe på 10 minutters trafikken skulle komme i gang. Malmös Citytunnel fungerer og anlægget har siden starten af januar været klar til fuld trafik. Nu er operatørernes togsæt blevet klar efter den stærke kulde og sneen”, siger Linus Eriksson, driftsområdechef på Trafikverket i Malmö.

 

Trafikverket har haft en dialog med Skånetrafikken, BaneDanmark og DSBFirst om hvorledes man i fællesskab skal håndtere enkelte tog, som bliver forsinkede og en plan ligger nu klar. Den betyder blandt andet, at reservetog placeres på Malmö C for at køre til rette tid ind i Citytunnelen hvis tog mod Danmark i myldretidstrafikken afgår mere end seks minutter for sent fra Lund.

 

”Vi har gennem nogen tid haft daglige afstemninger med BaneDanmark og Skånetrafikkens operatører, både på operativ- og ledningsniveau, for at følge trafikken og arbejde med løbende forbedringer. Nu gælder det om, at alle er på tæerne så vi får en god trafikstart”, siger Linus Eriksson.

Skrevet af Flemming Juul